Powered By Blogger

Saturday, October 11, 2008

RAYA 2008

Alhamdulillah, raya tahun ini aku sambut di kampungku iaitu kampung sungai petai, kampung kelahiranku dan kampung tempat ku membesar sampai ke hari ini. 27 haribulan aku berkonvoi balik jam 6.45 pagi dan sampai di kampung halaman jam 3.30 ptg. Alhamdulillah sampai juga aku ke destinasi untuk berhari RAYA.

Sebelum pulang kami ke rumah masing2, kami ke majlis berbuka puasa di rumah awek "sbbbs"
hehhehe....
apa lagi dah kenyang balik la umah.....

Hari buat ketupat, di kala mak sedang membuat ketupat, ayah sibuk membasuh perut lembu muda untuk dibuat kerabu ... kecut air liur aku... sedap sayy...
sebenarnya mlm ni ader majlis berbuka puasa bersama keluarga baru iaitu sempena meraikan ayah long yang ke 3 mendapat isteri baru bagi mengantikan Arwah mak long yang meninggal kerana sakit jantung dan kencing manis. Semoga Rohnya ditempat dikalangan orang-orang Beriman.

Jam 12.00 tgh family ayah su sampai, jam 2.00 ptg family abang ngah sampai, jam 3.00 ptg family abg long sampai, jam 6.00 ptg mak long dan ayah long ke 3 datang...ada dua family lagi x sampai... family kak ju ngan family abg lie....lewat sikit kot...skang ni dah kira2 25 orang isi rumah time tu......

mak menyiapkan banyak lauk pada mlm terakhir berbuka buasa...
antara lauk yang disediakan semuanya makanan kegemaran keluarga kami....
  • Gulai Ayam Kampung
  • Tresek (kerabu jantung pisang campur daging ayam)
  • kerabu sare (Kerabu yang dibuat daripada rumpai laut)
  • Acar masak pisang
  • Ikan goreng bercili
  • Solok Lada
  • Sambal Lada
  • Ulam timun dan petai + Budu = sedapnyer...
  • sayur lemak petola... paling ku gemari...

tepat jam 7.04 mlm, azan berkemundang... selepas ayah mengaminkan doa kami makan dengan penuh kenikmatan.... bukan slalu mkn beramai2 ni...
sekali 2 kali jer dalam setahun ni.... VeRy HaPpY sebab aku dikurniakan keluarga yang ramai....
Alhamdulillah....


Mlm tu kami main bunga api.... aku xmain la sebab aku dah besar........... tp sepupu aku yang besar tu main....yang paling takut main bunga api anak sedara aku yg tua... abe.. dio takut sebab kaki dier dah kena bunga api... so dier jadi.. fobia... xleh dengar bunyi mercun.. dier akan nangis... cian kat abe...
mulut dier xyah la cakap.. sambil nangis.. membebel marah kat org yg main mercun tu... abe.. abe...


ehemm.... nantilah sambung lagi... hehehheheh...

di pagi raya...

aku kelam kabut pagi raya sebab aku kena siapkan makanan untuk santapan semua orang dlm umah aku...
aku kena goreng bihun 5 packet.. huhu banyaknyer....
sedang adik2 lain mandi sunat hari raya, abg2 n pakcik n ayah g ziarah kubur.. aku berhempas pulas memasak.. huhuhu...

last2 jadik bihun aku ... tp pedas.. bebel abg long aku... aku per g majuk ah...
huhuhuhu.... dtg mak cik aku n anak2 dier hampir nak habis bihun yg dikatakan pedas tu.. pastu per g dier pujuk aku la tu.. konon2 nyer...

pagi raya.. sembanhyang ari raya, adik laki aku baca khutbah ari raya n mengimankan solat ari raya... lepas solat kami bermaaf-maafan sesama sendiri n mkn n beraya......

sebenarnya aku xpndai nk create citer agar dier jadi best.. sorry ekk kengkawan...

emm ni nak tunjuk gambar masa raya ari tu..













No comments: